2 Nisan 2010 Cuma

Tesmeralsekdiz-sayı 1/ Sokak Sanatı dosyası (CİNS mülakat)


RafetArslan- sokak sanatı deyince sen ne anlıyorsun, senin kişisel dünyada kapladığı yer nedir?
Cins- 'sokak sanatı' kavramı bana sokaklar kadar uçsuz bucaksız ve karışık geliyor..hayatı algılayışla bu kavram genişler gider bence.. ama benim uygulamalarım doğrultusunda konuşmam gerekirse sokak ruhunu taşıyan, yaşayan veya yaşanmışlığı olan ,sokak için yapılan ve sokaktakilerle iletişime geçebilen hertürlü yerleştirme anı veya sonrasıdır.. malesef benim hayatımda en öncelikli şey bu değil (uygulama aşaması
olarak)..ama beni nekadar mutlu ettiğini bildiğim, hergün takip edip kafamın içinde dolaşan birşey..

R.A- güzel sanatlar eğitim alan bir insan olarak neden legal alanlar dışında sanat üretiyorsun?
Cins- belkide bu eğitimi aldığım için:).. malum sanat 'piyasası'
,heycansızlık ve
sürekli birşeyler için bekleme kendini pazarlama çabası..
illegal aksiyonda kendini minicik hissettiğin kalabalık sokaklarda gece tek başına veya dostlarınla beraber ertesi günkü o kalabalık hale birşeyler bırakıyorsun..samimi birşey.. özellikle iletişim kısmı önemli bence..sonuçta yapılan şeyler direkt
olarak insanlarla buluşuyor.. yaptığım şeyleri ertesi gün görememek başlarda sinirimi bozardı artık gülüyorum.. demek ki birşekilde yerini buluyor, bir tepkiye maruz kalıyor..:)

R.A- aslında ben az çok üretim serüvenini biliyorum..aslında çok yönlü bir üretimin var sokakta wheatepaste, greffiti, sticker, kolajlar yapmaktasın. çalışmalarından ve yöntemlerinden bize biraz bahsetsen?
Cins- aslında benim kendimi belli bi teknikte ilerletme ismimi duyurma gibi bir kaygım yok .. aklıma sokakta hoş veya anlamlı durabilecek bir şablon fikri gelirse kesiorum yapıyorum, yada aynı şekilde bi çizimimin gidip çıktısını alıyorum yapıştırıyorum.. yada sadece çıkıp sokağa sprayle birşeyler çiziyorum yazılar yazıyorum..kısacası aksiyon hali, birşey paylaşma-anlatma
beni çeken..keşke daha fazla yoğunlaşıp vakit ayırabilsem..

R.A- exotici örneğindeki gibi güncel sanat üretimindebilinen santçı ve küratörlerin ürettiği legal sokak sanatı projeleri ile gerçek sokak santçılarının illegal üretimleri arasında ne gibi çakışmalar ve ayrılıklar var?
Cins- açıkcası exotici yi sadece duydum çok araştıramadım.. ama böyle aktiviteleri yurtdışındada görüyoruz yerini bulan güzel organizasyonlar oluyor ama tabi bunları düzenliyenlerin ve katılanların düşüncelerini, sonucundaki arayışlarını bilmek zor.. dışarıdan bakıldığında aslında birçok konuda çakışır hatta ayrılık bile olmaz izleyici gözünde.. ama illegaldeki ruh hali temel ayrılıktır bence..

R.A- son dönemde popüler kültürün sokak sanatına ilgisi, radikal bir kanalın evcilleştirilmesi yada içinin boşaltılması riskini taşıyor mu?
Cins- ne fena ki taşıyor.. bunu yaratanlar için yeni ve dinamik bir pazar(aslında karşılarında gördükleri için bu olayı).. kullanabilcekleri kadar kullanıcaklarını tahmin edioyorum, biliyorum.. hele bence türkiyedeki (özellikle büyük kentlerdeki) bizim kuşak için güzel bi yem.. oturmamış
bi kültürün direkt olarak popüler yüzleriyle tanı(şıyoruz)şıcaklar ve bunun getirisi tüketimden öteye gitmiyecek diye düşünüorum, hatta görmeye bile başladım..benim fikrim evcilleştirilme olayına karşı olan bi akımı evcilleştirmeleri olanaksızdır.. ama onlar görünürde istediklerini elde
edicekler.. mtv ye hayır demenin popülerliği getirdiği bi zamanda yaşıyoruz.. butür kavramlar yerine içimizle savaşmalıyız ki sonuçlar samimi olsun.. şahsen sokağa çıkıp birşeyler yaptığımda evde huzurlu uyuyorum..bunu kaybetmek istemem izin vermem!.. kendimi bu konuda yalnız
hissetmiyorum..

R.A- şubat 2006 tarihli 'sokağın sanatı için yoldan çıkmış manifesto'yu destekliyenlerdensin. ki bu yaklaşım küresel ölçekli street art mantığından farklı vurgulara sahipti. sence; sokağın sanatı, tamamen piyasa çarklarına takılmış güncel sanat dünyasında alternatif bir kanal oluşturabilir mi?
Cins- aslında bu kanal zaten varolan birşeydi.. sadece kişisel olarak yalnız başımıza içinden çıkmayı beceremediğimiz birşeydi.. benim bu manifestoyu desteklememin sebebi okuduğumda içimde oluşan garip bir güç hissiydi.. bazı geriye itmeye çalıştığım düşüncelerimin duygularımın kesişmesi tekrar ayağa kalkması gibi..yalnız hissetmemek bu sanırım.. destek verenlerle güçleniceğini biliyorum.. böyle umuyorum..
nisan 2007

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder